علی سهراب پور رئیس کانون وکلای استان مرکزی در همایش صنعت بیمه به ایراد سخنرانی پرداخت.

علی سهراب پور رئیس کانون وکلای استان مرکزی در همایش صنعت بیمه به ایراد سخنرانی پرداخت.


نویسنده: مدیر سایت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۰۹

بازدید : 1037



۷۷-۱۳۹۷/۰۹/۱۸

علی سهراب پور رئیس کانون وکلای استان مرکزی در همایش صنعت بیمه به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای استان مرکزی،دوشنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ علی سهراب پور رئیس کانون وکلای استان مرکزی به عنوان احد از سخنرانان در همایش گرامیداشت روز  صنعت بیمه در اراک به ایراد سخنرانی پرداخت.
سهراب پور رئیس کانون وکلای استان مرکزی ضمن تبریک روز بیمه و مصادف بودن آن با تاریخ تصویب قانون اداره امور شرکتهای بیمه مصوب ۱۳۶۷/۰۹/۱۳ بیان نمود از جهات بسیاری صنعت بیمه با نهاد کهن وکالت دارای تشابهات فراوانی است.  
سهراب پور ادامه داد وجه اساسی مشترک این دو نهاد حمایت از اشخاصی است که در زندگی روزمره دچار مشکل می شوند بدین ترتیب، اشخاص زمانی که با اختلافات حقوقی مواجه می گردند به وکلا برای انجام مشاوره و حمایت حقوقی و زمانی که اشخاص و کارفرمایان اعم از حقیقی و حقوقی در حرفه خود دچار چالش و خسارت می گردند برای حمایت و تامین خسارات به بیمه مراجعه می نمایند.
رئیس کانون وکلای استان مرکزی اظهار داشت عبارت بیمه در فرهنگ غرب معادل واژه اطمینان یا آسوده خاطر بودن است یعنی فرهنگ استفاده از بیمه بدین مفهوم است که اگر ما آسیب دیدیم خیالمان راحت و آسوده است که شرکت و صنعت بیمه ما را حمایت خواهد کرد و حامی مطمئنی از این منظر خواهیم داشت.
سهراب پور در خصوص قدمت صنعت بیمه بیان داشت که صنعت بیمه در ایران حدوداً از سال ۱۳۱۰ به بعد پایه گذاری شده است و از ابتکارات مرحوم علی اکبر داور می باشد که از رجال سیاسی دوره رضا شاه بوده که بیمه ر ا در ایران تاسیس نمود و موسس ادارات ثبت احوال، ثبت اسناد و املاک و حتی از بنیانگذاران دادگستری نوین در ایران هم می باشد که  از همان زمان ، نهاد وکالت هم در ایران نهادینه شد.بنابراین از لحاظ قدمت کانون های وکلا هم سنگ و هم تراز با صنعت بیمه در کشور می باشند. 
رئیس کانون وکلای استان مرکزی در خصوص پر رنگ تر شدن نقش وکیل در جامعه عنوان نمود امروز با تحولات حقوقی و اجتماعی که در جامعه شکل گرفته است روابط اشخاص پیچیده تر شده است و این پیچیدگی روابط اشخاص می طلبد که نقش وکیل در جامعه پر رنگ تر گردد.
در ادامه سهراب پور افزود نقش وکیل صرفا دفاع از موکل در دادگاهها نیست بلکه کانونهای وکلا و وکیل در تحقق عدالت اجتماعی و دادرسی عادلانه نقش موثر و اساسی دارند و مردم و جامعه را تشویق و ترغیب می نمایند که به قانون احترام بگذارند.
سهراب پور بیان کرد عقد وکالت واجد آثاری من جمله ایجاد حق و تکلیف بین وکیل و موکل می باشد. بنابراین اجتناب ناپذیر است که حرفه وکالت نیز همانند سایر حرف در خلال انجام حق و تکلیف دچار اختلاف نگردد. بالاخص امروز ه که امور قضایی به سمت تخصصی شدن پیش رفتند.بنابراین هر چه موضوعات پیشرفت می کنند و پیچیده می شوند اختلافات هم بیشتر می شود و اگر ما می خواهیم اختلافات کم تر شود دو رسالت به عهده وکیل و موکل می باشد.
وی در خصوص رسالت از منظر موکل اظهارداشت موکل هرچه اطلاعات خود را نسبت به شغل و قوانین راجع به وکالت بیشتر کند سبب تقویت دانش وکیل خواهد شد و وکیل بیشتر مراقبت خواهد کرد که دچار تخلف نگردد و وظیفه وکالتی خود را به نحو احسن انجام دهد و البته وکلا به جهت تحولات قوانین و گسترش روابط اجتماعی اشخاص و صاحبان حرف، در انجام وظیفه حرفه ای خود دچار چالش خواهد شد و لازمه رفع نگرانی وکیل این است که یک حامی مطمئنی را همراه خود داشته باشد و آن حامی همراه و مطمئن می تواند شرکتهای بیمه و صنعت بیمه باشد. 
سهراب پور نسبت به شکل گیری ارتباط موثر بین کانونهای وکلا و صنعت بیمه ابراز امیدواری نمود و اظهار داشت با نشست و تفاهم نامه سه جانبه ای که بین بیمه و کانون و معاونت پیشگیری از جرم دادگستری کل استان مرکزی ایجاد خواهد شد این ارتباط را هرچه بیشتر و تنگاتنگ تر در راستای حمایت سه جانبه ادامه خواهیم داد.
در پایان رئیس کانون وکلای استان مرکزی یکی از موضوعات مهم و قابل اعمال را ورود به بیمه مسئولیت مدنی وکلا دانست و عنوان نمود بیمه وکلا از دو منظر قابل بررسی است:
۱-زمانی که در راستای  انجام وظیفه وکالتی وکیل و به صورت غیر عمد خسارتی متوجه موکل گردد  می توان از باب مسئولیت مدنی، وکیل مورد نظر تحت پوشش بیمه قرار گیرد. 
۲-از منظر دیگر نیز  به جهت تنظیم قرارداد بین وکیل و موکل ممکن است وکیل به جهت فوت، حجر یا نقص عضو از ادامه مسیر باز ماند و موکل از باب حق الوکاله  پرداختی و عدم بهره مندی از خدمات حقوقی باید از خدمات بیمه مسئولیت مدنی استفاده نماید.